dinsdag 12 december 2006

Snelheidsbeperking.

Vroeger ging ik er misschien weinig over hebben gezegd, maar ondertussen ben ik dagdagelijks op de baan in functie van mijn job (en nee, das niet te vervangen door openbaar vervoer). Een tijdje geleden gebeurt er in de Kennedytunnen een zwaar ongeval. Oorzaak? Snelheid? Die conclusie wordt alvast getrokken. Het gevolg dat eraan wordt gegeven vind ik er net iets over. In plaats van de geldende snelheid (die amper wordt opgevolgd, ik zag elke dag de vrachtwagens en auto's voorbijzoefen terwijl ik zelf de maximumsnelheid respecteer) te controleren, wordt er een snelheidsbeperking opgelegd van 70 km per uur, met (en dat is toe te juichen) een beleid van maar liefst 100% controle. De snelheid is afgedwongen, maar wel veel lager dan goed is voor de doorstroming en de grote bottleneck, wordt een nog grotere. Of hoe logisch verkeersbeleid soms in elkaar zit ...
Vorige week komt VAB met een berekening van de langere files. een half uur langer, hou er dan vooral rekening mee dat dit om gemiddelden gaat, want bijna een uur is mij ook niet ongewoon gebleken. Enja, er komt reactie ... Proficiat meneer Peeters! Alleen, wat op een, twee, drie, ondoordacht kon worden ingevoerd, daar gaat men nu ruim drie maanden over talmen om het aan te passen. Variabele snelheden, aanpasbaar aan drukte en veiligheid ... lulkoek vind ik het. Een 100% gecontroleerde (en met die 4 camera's nu moet dat toch kunnen) 90 km per uur is denk ik een veel snellere oplossing. En natuurlijk staat het de overheid vrij om dan toch nog te experimenteren in de toekomst met variabele snelheden (die er volgens mij allang zijn op en rond de Antwerpse ring, of hebben die lichtborden een ander doel?) (foto: www.vrtnieuws.net)

Geen opmerkingen: