donderdag 14 december 2006

Leve de cumul!

Het is de laatste tijd terug een heet hangijzer. Hoe logisch is het dat iemand een schone wedde krijgt om een uitvoerend gemeentelijk mandaat (Burgemeester, schepen) te bekleden, en vaak tegelijkertijd nog een reeks zitpenningen uit intercommunales krijgt, blijkbaar niet voldoende heeft daarmee. De meesten onder die uitvoerende mandaten verdienen meer dan Jan Modaal en in het geval ze hun job (tijdelijk, al dan niet deeltijds) aan de kant hebben geschoven, zijn ze er in vele gevallen alleen maar op verbeterd.
Ben ik dan volledig tegen cumul? Nee, bijlange niet. Ik heb er geen probleem mee dat een parlementair, volksvertegenwoordiger, senator, ... ook een zitje in ocmw of gemeente opneemt, maar ik vind het niet opportuun dat hij of zij een lokaal uitvoerend mandaat opneemt. Twee omvangrijke jobs op een goeie manier doen is weinigen onder ons gegeven.
Waarom is "de cumul" dan zo algemeen voorkomend vraag ik me soms af? Ik kan me eigenlijk maar weinig redenen voor de geest halen. Ofwel kikt men op politieke functies en mandaten, ofwel houdt men van het lucratieve aspect. Beide zijn volgens mij verderfelijk en het ene al moeilijker aan te pakken dan het andere.
Persoonlijk denk ik dat een aantal concrete maatregelen, mits uitwerking zeker te overwegen zijn: Lokale uitvoerende mandaten kunnen enkel gecombineerd worden met een deeltijdse job eventueel aangevuld met de ganse schare mandaatgebonden zitjes. Parlementairen, volksvertegenwoordigers, ... die eveneens een lokaal uitvoerend mandaat (willen) opnemen, krijgen enkel de hoogste van beide weddes uitbetaald (vermoedelijk moeten we de idiologen die combineren dan heel ver gaan zoeken), of misschien is een maximum vergoeding per maand geen slecht idee. Eenmaal een bepaalde, meer dan ruimschoots berekende grens bereikt, worden extra mandaten niet nog eens sur-plus bezoldigd. Op dat moment kan er een herverdeling van de kost komen over de verschillende zitjes die de persoon invult en zeg nu zelf wij als belastingbetaler kunnen er maar wel bij varen. Een hele reeks aan ideëen en maatregelen om wat volgens mijn opinie misbruik van de politiek is, ontspruiten zonder twijfel aan de gedachten van iedereen, ik heb in alle geval niet zomaar de ideale oplossing voor handen, maar ik denk dat een grondige dicussie gevolgd door degelijke maatregelen om het (financiële) opportunisme in te dijken de geloofwaardigheid van de politiek in het algemeen alleen maar ten goede zou komen.

Geen opmerkingen: