zondag 30 juli 2006

Mijn alfabet

De manier waarop ik het alfabet heb geleerd, herrinner ik me nog alsof het gisteren was. Meester Ivan had prachtige "alfabettekeningen" en bij elke tekening hoorde een verhaaltje. Zo had meneertje b een dikke buik en zag hij er dan ook echt uit als de letter b. Ook het verhaal voor de "lange oo" blijft me nog altijd bij. Een oom wandelt met zijn nichtje op de kermis in het dorp, wanneer ze voorbij een ballonverkoper passeren. De oom koopt het meisje twee ballonnen en de venter zegt hem heel duidelijk: "je moet jouw nichtje heel goed vasthouden, want deze ballonnen zijn zo sterk dat ze samen de lucht invliegen". Zo gezegd, zo gedaan, de oom houdt het meisje heel goed vast, tot hij plots een goeie vriend ontmoet en hem met open armen tegemoet loopt. Enkele ogenblikken later weerklinkt in het ganse dorp: "oo oo oo oo oo ...". De oom en zijn vriend kijken op en zien het nichtje hoog in de lucht hangen. In haar hand heeft ze de twee balonnen vast, die samen de "lange oo" vormen. Naast de associaties aan mijn eerste leerjaar betekenen die alfabetletters vandaag veel meer voor me, ze zorgen ervoor dat ik kan lezen en schrijven, ze zorgen ervoor dat ik heel veel zaken kan oppikken, ze zorgen ervoor dat ik zonder al te veel hulp heel wat zaken zelf kan afhandelen. Enkele lokale associaties die ik vandaag maak bij elke letter vinden jullie hieronder terug:

Bij de A denk ik aan AFVAL, aan de ergernis rond diftar, aan het ontbreken van vuilnisbakken in het straatbeeld, de onaangename omgeving van glascontainers, aan het stimuleren van het gebruik van herbruikbare tassen, ...
Bij B denk ik aan BELEID, een beleid waarbij men vaak vergeet dat het de centen van de mensen zijn, waar een visie niet echt ontwikkeld is, aan de realisatie van een nieuw gemeentehuis, ...
Bij C denk ik aan CULTUUR, aan extra stimulering en maximale ondersteuning.van alle cultuurvormen, maar ook aan een schitterende werking van d’Iefte, aan de vele toneelgroepen, aan festivals en kermissen, ...
Bij D denk ik aan DROMEN, aan dromen over idealen en er ook aan werken, ...
Bij de E denk ik aan EVENWICHT, aan een evenwichtige verdeling van de zetels, aan overleg tussen verschillende fracties, aan het verdwijnen van absolute meerderheden (van welke kleur dan ook), aan het evnwicht tussen individuen op de straat, in de maatschappij,...
Bij de F denk ik aan FEESTEN, aan feesten op weides, aan feesten in wijken, aan feesten in zalen, aan fuiven, aan leute en plezier, aan buren, aan vrienden, ...
Bij de G denk ik aan GEZELLIGHEID, aan het samenzijn bij vrienden en familie, aan de vele kaartnamiddagen, aan de koffietafels, ontbijten, eetfestijnen, aan rust in de tuin, aan samenkomen in de straten, ...
Bij de H denk ik aan HOOP, aan een goeie toekomst voor iedereen, aan interculturele harmonie, aan gelijke kansen en rechten, aan het verdwijnen van armoede, ...
Bij de I denk ik aan INSPRAAK, aan bewonersspreekrecht op bestuursniveau, ...
Bij de J denk ik aan JEUGD, aan jong zijn in Deerlijk, aan jeugdbewegingen, aan het jeugdhuis, aan niet-geƫngageerde jongeren, ...
Bij de K denk ik aan KINDEREN, aan speelpleinen en groenzones verspreidt over de gemeente, aan naschoolse opvang, aan speelpleinwerking, ...
Bij de L denk ik aan LEVEN, aan jezelf kunnen zijn, ...
Bij de M denk ik aan MOBILITEIT, aan veiligheid, aan fietspaden, aan zwakke weggebruikers, aan wagens, aan parkeerplaatsen, aan openbaar vervoer, aan de belbus, ...
Bij de N denk ik aan NATUUR, aan de Wijmelbroek, aan de Wilgenhoek, aan de Gavers, aan groen en de verdere uitbreiding ervan, ...
Bij de O denk ik aan ONDERNEMEN, aan het belang van ondernemers in de maatschappij, aan het evenwicht dat hier moet worden gezocht, aan werkgelegenheid, ...
Bij de P denk ik aan PLANEET, aan moeder aarde, aan de toekomst, aan ons milieu, aan water, aan energie, ...
Bij de Q denk ik aan QUOTEREN, aan het evalueren van wat is uitgevoerd, aan het constant toetsen van ideƫen en gedachtes bij de inwoners, aan het denken voor het doen, ...
Bij de R denk ik aan RESPECT, aan respect voor iedereen, aan de eigenheid van elk individu en de kans deze te behouden en uit te bouwen, aan respect voor het gedachtengoed van anderen, ...
Bij de S denk ik aan SAMENLEVEN, aan samenleven tussen oud en jong, aan samenleven met verschillende culturen, aan het samenleven met personen die andere interesses hebben, ...
Bij de T denk ik aan TRADITIES, aan de vele festiviteiten die jaarlijks terugkeren in Deerlijk, ...
Bij de U denk ik aan U, aan uw zorgen en noden, ...
Bij de V denk ik aan VROUWEN, gelijke kansen voor vrouwen in de maatschappij, gelijk loon voor gelijk werk, aan vrouwen in de politiek, vrouwen in het verenigingsleven, vrouwen in de vrouwenbewegingen, ...
Bij de W denk ik aan WONEN, wonen als basisrecht, wonen als onbetaalbaar, wonen naar eigen zin en smaak, ...
Bij de X denk ik aan XTRA, aan maximale ondersteuning, aan stimuleren, aan meer doen dan noodzakelijk nodig, ...
Bij de Y denk ik aan YIN en YANG, aan het samenbrengen van tegengestelden, aan koud en warm, aan water en vuur, aan maan en zon, aan zwart en wit, aan donker en licht, ...
Bij de Z denk ik aan ZWEMMEN, aan ons zwembad, aan het gaverkasteel, aan sporten, ...

Geen opmerkingen: