zondag 5 november 2006

In het donker.

Het was me nogal een week-end. Vrijdagnamiddag kwam ik omstreeks halfzes thuis en traditioneel is mijn eerste werk dan e-mail lezen. Computer opzetten, verbinding maken, alles zag er ok uit, maar geen enkele site kwam te voorschijn ... Eventjes rondgekeken, alles leek in orde. De telefoon getest, de boodschap "Er is een storing op deze lijn" verklaarde de problemen. Geen telefoon, maar vooral geen internet. Een "ramp" als het voorvalt wanneer je het niet verwacht.
Ook op zaterdag was het de ganse dag niks. Plannen waren er niet en als ik op zaterdagavond thuis ben, heb ik de gewoonte om een uurtje aan canvas te spenderen. Over het algemeen loopt daar altijd een detective of thrillerreeks. Regelmatig gebaseerd op boeken die ik al heb gelezen, maar belangrijk, altijd te volgen in een aflevering. Zo ook gisteren. Eerst Tennis (een schone match trouwens), dan de reguliere canvas programmas en om iets voor tienen was het zover: "The inspector Lynley mysteries". De pret duurde echter niet zo lang, een klein halfuur later (naar schatting) werd plots alles zwart. Electriciteitspanne? Moet ik nu echt, in mijn eentje, de garage in? Gordijnen openen om een beetje van de straatverlichting te profiteren, maar ook buiten alles donker. Een opluchting, de garage is niet mijn favoriete plaats in het donker, het blijkt nu om een algemene stroompanne te gaan, niet alleen in Deerlijk, maar in verschillende delen van Vlaanderen en in andere landen. Rond elf uur was alles terug verlicht en bleken onze telefoon en internet terug perfect te werken.
Het geheel stemt toch tot nadenken. Ook hier valt het op hoeveel we vertrouwen op die energie, op het licht, maar hoe we leven met allerlei dingen die energie nodig hebben. Zou een voorval als gisterenavond een les zijn om er iets minder kwistig mee om te springen?

Geen opmerkingen: