zondag 6 augustus 2006

Spelende kinderen

Deze avond reed ik rond met de wagen om enkele brieven te bussen. Op die rustige zondagavonden zie je ook heel veel. Hier en daar borden die er niet lijken te horen, of borden die helemaal niet meer reflecteren, ... Eigenlijk zou ik eens een lijstje moeten bijhouden, gewoon in de wagen leggen en deze op de verkeerscommissie doorgeven.
Vandaag viel mijn oog terug op de "spelende kinderen" borden. Tot mijn grote frustratie worden die volgens mij nogal naar willekeur geplaatst. Persoonlijk vind ik en ijver ik voor het plaatsen van "spelende kinderen" borden aan de ingang van elke woonwijk en op alle kinderrijke plaatsen. De visie van ons Deerlijks bestuur is enkel daar waar doorgaand verkeer mogelijk is. Ter hoogte van de Wijmelbroek staat een pracht van een bord, aan het chiroheem idem, zelfs aan de ingang van de De Taeyelaan staat er een. . Aan het gaverdomein staat een oudere versie van het bord. En hier en daar slaagt men er in op de meest onverwachte plaatsen soms een dergelijk bord te ontdekken. Het lijkt misschien een niemendal, maar er is nog werk aan de winkel. Want ook "doorgaand verkeer" wordt heel losjes geïnterpreteerd. Zo blijkt onze eigen wijk (Ketsersstraat) geen doorgaand verkeer te kennen (ook niet voor men er een stukje eenrichtingsverkeer invoerde omdat er een klacht was betreffende teveel snel rijdend doorgaand verkeer).

In alle geval, ik ben er van overtuigd dat een beleid nodig is dat alle verkeersborden in Deerlijk onder de loepe neemt. Overbodige moeten verwijderd worden en met betrekking tot aanwijzingsborden (zoals spelende kinderen) moet eenvormigheid worden nagestreeft. De aandacht voor spelende kinderen in de verschillende woonwijken wordt erdoor verhoogd en hun veiligheid verbeterd door het plaatsen van opvallende borden. Dit resulteert in een eenheidsbeeld (vergelijkbaar met de "U nadert mijn school" borden), wat onze gemeente alleen maar aantrekkelijker, fleuriger en vrolijker kan maken.

Geen opmerkingen: