zondag 9 september 2007

Presenteren

Presentaties geven, doe ik eigenlijk wel graag. Het is een leuke afwisseling van onze dagdagelijkse bezigheden tijdens ons werk. Een seminar, een workshop, ... Allemaal heel plezant, maar toch, stress is er wel. Doe ik het wel goed? Wat kan er beter? Wie zal me vertellen wat niet ok is? En wie heeft er aandacht voor?
Ik kan/kon me een heleboel dingen indenken die ik naar mijn eigen gevoel niet goed doe. Ik kan me evenveel dingen inbeelden die ik wel zou willen kunnen en waar ik anderen ongelooflijk voor bewonder tijdens het geven van presentaties. Na vorige donderdag en vrijdag is het me ook een stuk duidelijker waar ik zelf verkeerd zit. Wat ik wel goed doe, of juist niet. De confrontatie met jezelf op video tijdens presentaties, je houding, je stem, de manier waarop je alles voorstelt, ... het is ongelooflijk interessant en leerrijk.De energie en het enthousiasme ontbreken zelden, het zelfvertrouwen was soms iets minder, de stem, die volgt ook niet altijd en waar die handen soms uithangen?Ik kan het iedereen, die de kans krijgt, in alle geval aanraden om dergelijke training te volgen. Je leert er hoe de dingen aan te pakken (en ja, na twee dagen zie je echt een wereld van verschil) en je ziet jezelf ook op een totaal ander manier.

Geen opmerkingen: