woensdag 7 juni 2006

Is algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens nodig?

"Om een betere verkeersveiligheid op onze wegen te garanderen, worden verschillende scenario's op tafel gelegd. Zo wordt er onder meer gedacht aan een snelheidsbeperking of een inhaalverbod voor vrachtwagens.
Uit de peiling blijkt dat een grote meerderheid van de ondervraagden, 62 procent, voor een algemeen inhaalverbod gewonnen is. 32 procent gaat daar niet mee akkoord.
Het overgrote deel van de voorstanders zijn vrouwen en mensen die traditioneel op het kartel SP.A-Spirit stemmen. Bij de tegenstanders vinden we vooral mannen terug. Ook zelfstandigen en arbeiders zien een inhaalverbod niet zitten." www.vrtnieuws.net

Regen, inderdaad, vaak doet ons landje zijn naam alle eer aan. Het giet dan water! En ok, ik zit droog in mijn wagen, maar op dergelijke dagen erger ook ik me mateloos. Auto's zorgen al voor een regengordijn waardoor niemand nog een hand voor ogen ziet, dus ruitenwissers op maximum. Vrachtwagens, die geven je een stortbad en dan wordt het helemaal gokken of je wel op je vak blijft. En rijden ze rechts, dan kan je bij een erge nog eens uitwijken naar de linkerrijstrook. Maarnee, het lijkt erop alsof ze met dergelijk weer nog meer gebruik maken van beide rijstroken dan andere dagen. En uitwijken en dan pas de richtingaanwijzers gebruiken is ook een sport, die dan extra storend werkt. Ik pleit de auto niet vrij, maar op dagen zoals deze, heeft elke autobestuurder last van de lage zichtbaarheid door opspattende regen, de grote vrachtwagens, die zitten "hoog en droog" op dergelijke dagen. Misschien heb ik het verkeerd voor, en ze zijn niet allemaal gelijk, maar wat mij betreft mag er liever vandaag dan morgen werk gemaakt worden van een degelijke controle op het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens op onze wegen!

Geen opmerkingen: